Mette Torstensen, Asker og Bærum Budstikke 21. oktober 2003
Stille refleksjon fra moden Kunstner Bærum Kulturhus� foaj�scene er blitt til et gresk agora. Blant byster i �yenh�yde kan publikum vandre og samtale med kunsten eller hverandre. Husets fårste separatutstilling tilbyr en nydelig, stille, intim og spennende totalopplevelse med Reidun Aafløy Hansen som kunstner og åregissår�. Utstillingen �Synliggjort Barndom� er bygd opp omkring to installasjoner: �Selvportrett 9 år – og �Selvportrett 4 år�. To skulpturer i bronse viser kunstneren som fire og ni år gammel. Omkring de to pikebarna har Aafløy Hansen montert tre kulltegninger som speiler skulpturen på veggene i en teatralsk lyssetting, eller en slags utdyping av selvransakelsen. Utgangspunktet var to fotografier som hun fant i sitt barndomshjem, og spårsm�let som dukket opp var:�Hvem var jeg den gangen?� Spårsm�let fra den bes�kende i Kulturhuset fortsetter rekken: Hvem var jeg da jeg var fire år? Kuntnerens tilsynelatende uskyldige og estetisk vakre barneskildring vekker mer oppsikt og assosiasjoner i den enkelte enn man forventer. Som de greske filosofene begynner vi – undres i det skapte agoraet. Videre m� man beundre Aafløy Hansens gode og allsidige h�ndverk, med de sarte og transparente kulltegningene mot den massive og faste, men ogs� myke formen på pikekulpturene. Merker etter kunstnerens h�nd minner oss om hennes tilstedevårelse, b�de som skaper og som modell. Kulturhusets debut-separatutstilling stopper ikke der. Publikum vandrer videre i det greske agoraet. Kunstnerens �nske var nettopp at de bes�kende skulle sirkulere mellom skulpturene, samles i grupper, bli en uh�ytidelig del av prosjektet. Alminnelige mennesker i skulpturene skulle m�te alminnelige mennesker som publikum. Men alle blir vi spesielle. Spårsm�let blir hvem som betrakter hvem. ![]() Kunstverkene kaller hun �sjelebilder�. Og det er virkelig sjel i disse bystene, b�de fra kunstnerens h�nd og i personenes uttrykk som formidles uten – utlevere. I den inkluderende ringen finner vi bl.a. Aafløy Hansens byste av sin mann og hennes mor, den sistnevnte vakkert, rolig og f�lsomt med et lite smil om munnen. �Synliggjort Barndom� er uten tvil en vakker og kvalitetsh�y utstilling med en spennende kobling mellom bilde og skulptur. Det f�les som en stille og sjarmerende refleksjon fra en moden kunstner , men ogs� en intim blottlleggelse, for kunstner og kanskje den bes�kende. |
Back to previous page |