Reidun Aafløy Hansen
Exhibitions selected 
2015
2015
2015
2014
2014
2013
2013
2012
2011
2011
2010
2009
2006
2003
2003
1998
1998
1998
1989/-93
1989
Mette Torstensen, Asker og Bærum Budstikke 21. oktober 2003

Stille refleksjon fra moden Kunstner

Bærum Kulturhus� foaj�scene er blitt til et gresk agora. Blant byster i �yenh�yde kan publikum vandre og samtale med kunsten eller hverandre.

Husets fårste separatutstilling tilbyr en nydelig, stille, intim og spennende totalopplevelse med Reidun Aafløy Hansen som kunstner og åregissår�.

Utstillingen �Synliggjort Barndom� er bygd opp omkring to installasjoner:
�Selvportrett 9 år – og �Selvportrett 4 år�. To skulpturer i bronse viser kunstneren som fire og ni år gammel. Omkring de to pikebarna har Aafløy Hansen montert tre kulltegninger som speiler skulpturen på veggene i en teatralsk lyssetting, eller en slags utdyping av selvransakelsen.
Utgangspunktet var to fotografier som hun fant i sitt barndomshjem, og spårsm�let som dukket opp var:�Hvem var jeg den gangen?� Spårsm�let fra den bes�kende i Kulturhuset fortsetter rekken: Hvem var jeg da jeg var fire år? Kuntnerens tilsynelatende uskyldige og estetisk vakre barneskildring vekker mer oppsikt og assosiasjoner i den enkelte enn man forventer. Som de greske filosofene begynner vi – undres i det skapte agoraet.
Videre m� man beundre Aafløy Hansens gode og allsidige h�ndverk, med de sarte og transparente kulltegningene mot den massive og faste, men ogs� myke formen på pikekulpturene. Merker etter kunstnerens h�nd minner oss om hennes tilstedevårelse, b�de som skaper og som modell.
Kulturhusets debut-separatutstilling stopper ikke der. Publikum vandrer videre i det greske agoraet. Kunstnerens �nske var nettopp at de bes�kende skulle sirkulere mellom skulpturene, samles i grupper, bli en uh�ytidelig del av prosjektet. Alminnelige mennesker i skulpturene skulle m�te alminnelige mennesker som publikum. Men alle blir vi spesielle. Spårsm�let blir hvem som betrakter hvem.
Denne visjonen har Aafløy Hansen i h�yeste grad lykkes med. Ni byster i midten av rommet utgjår en sirkel. De er alle mennesker som har truffet noe i kunstneren. Hun bruker den ytre form til – beskrive det indre liv, der viljen hos mennesket er sentral.
Kunstverkene kaller hun �sjelebilder�. Og det er virkelig sjel i disse bystene, b�de fra kunstnerens h�nd og i personenes uttrykk som formidles uten – utlevere. I den inkluderende ringen finner vi bl.a. Aafløy Hansens byste av sin mann og hennes mor, den sistnevnte vakkert, rolig og f�lsomt med et lite smil om munnen.

�Synliggjort Barndom� er uten tvil en vakker og kvalitetsh�y utstilling med en spennende kobling mellom bilde og skulptur. Det f�les som en stille og sjarmerende refleksjon fra en moden kunstner , men ogs� en intim blottlleggelse, for kunstner og kanskje den bes�kende.